Som første Saltenkommune tar Beiarn kommune nå i bruk Memoria, en digital minnebok. 

Akkurat nå foregår opplæring av ansatte og pårørende. Elise Tinnan Gjelseth fra MinMemoria er i Beiarn og viser hvordan dette skal brukes.

Mange som kommer på sykehjem og blir demente kan bli sittende passiv ii en stol. Dersom man ikke kjenner dem godt kan det være vanskelig å vite hva man kan snakke om som vil engasjere dem. Hva har denne personen drevet med opp gjennom livet? Hvilke personer har vært og er viktige i livet deres?

I programmet Memoria kan pårørende legge inn informasjon om alt som kan være nyttig og interessant for ansatte og andre familiemedlemmer å vite. Det handler om å dele livshistorien til brukerne via nettbrett. Via en app kan så de ansatte eller andre finne informasjon og bilder som engasjerer. Man kan ha hele livet på en pad. En mye mer levende måte å dele informasjon enn en papirbunke. Ingen medisinsk informasjon skal være på dette systemet.

Pårørende kan legge inn alt av informasjon om hva personen har jobbet med, hvilke interesser han har, hvilken musikk hun liker, viktige episoder i livet osv. Man kan legge inn bilder av familie, hus og hjem, arbeidsplass, gjenstander og annet som betyr noe for akkurat denne personen. Slik kan man trigge gode minner, og engasjere. Det blir lettere å finne noe å prate om, også for familie som kommer på besøk. Det gjør det også lettere å komme på besøk, når man vet at man har noe å snakke om.

Man kan også sende meldinger. Sykehjemmet kan sende meldinger og bilder om hva som foregår på sykehjemmet. Pårørende kan også sende meldinger og bilder fra sin hverdag, sine ferieturer eller familiesammenkomster.

Memoria får pårørende mer på banen, gir et tettere samarbeid, bedre dialog og større forståelse. Det gjør det lettere å tilrettelegge aktiviteter og samtaler som er meningsfulle fpr den enkelte.

De ansatte på sykehjemmet syns dette ser veldig spennende ut og gleder seg til å ta det i bruk.

Elise Tinnan gjelseth Minmemoria

Ansatte studerer memoria