Vi har mange nye morsomme turmål på menyen, både korte og lange for store og små! Det vi vil med sprækingen er at så mange som mulig skal oppleve den fine naturen i Beiarn. Årets topptur er på Muoidacohkka og den toppen har vi aldri hatt en kasse på før.

Sprækingenpins til de som har vært på minst 5 av 7 plasser.
Sprækingenpins for bevegelses-hemmede ved minst 5 besøk på 2 av kassene. I år er ei av kassene beregnet kun for bevegelseshemmede.

Tre hovedpremier til de som har høyest poengsum. Premie til den under 16 år med høyest poengsum. Født 2003 eller senere.
Premie til den over 70 år med høyest poengsum. Født 1949 eller tidligere.
Vi ønsker alle sammen flotte turer og en fin sommer.

Årets turmål:      LAST NED BROSJYRE (pdf)

1.Hauforsan ( Krågforsn eller Bruforsn)  Også tilrettelagt for bevegelseshemmede ( Egen bok)

Flat fin løype, som også egner seg for rullestol. Spennende område med fossefall. Voksne bør være påpasselig i følge med barn, spesielt når elva er stor. Parkering ved gjenbruksanlegget på Høyforsmoen. Følg merket skogsvei til elva.

15 min.

2. Jonaslia, Hågen

Starter fra Hågen og følger skogsvei, merket sti fram til Jonaslia.. Relativt bratt stigning. Det går ca. 30-45 min opp, men turen ned går nok atskillig raskere.

ca. 45 min

3. Gapahukan, Tollådal
Start ved Skoglund. Lett variert terreng til skolens gapahuker.
2,76 km.GPS: 66,85873°N 14,92448°Ø

Ca. 50 min.

4. Jonasgammen

Start fra Langlegda ved utmarksgjerdet i Trolia. Følg skogsveien opp til venstre, og sti videre etter demningen.Jonasgammen er nylig  restaurert. Noe stigning først, men ellers lettgått terreng.

Ca. 45 min

5. Grønnlihågen, Beiarfjellet
Parkering på den store parkeringsplassen ved kommunegrensen. Følg turistløypa mot Beiarskaret, Høyden ligger til høyre for stien før du kommer til vatnet. Følg merking. Fin tur i lett fjellterreng.

Ca. 45-60 min.

6. Nedre Vakkermyrhammarn, Storjordlia
Parkering og start ved bussholdeplassen i byggefeltet på Storjord. Skogsvei opp lia. Litt videre forbi Gløttarn hvor det har vært kasse før. Jevn stigning. Fin utsikt over nerbygda.

Ca. 45 min

7. Årets topp: Muoidacohkka (Også kalt Magdatind eller Majok)

Årets topp er synlig hele veien når en kjører oppover bygda. Det finnes flere veier til toppen, men vi merker løype fra Granlihuset, forbi Stabburssteinan og videre opp på tinden. Bratt terreng, men flott utsikt på toppen !

Dagstur

8: Anleggsveien til Majok kraftverk:

Kasse kun for bevegelseshemmede og ledsagere. Starter fra brua over til Krokstrand. Følger anleggsveien et stykke innover.