§ 1. Formål 

Grunnskolens viktigste oppgave er, i samarbeid med foreldrene, å legge til rette for at elevene skal tilegne seg kunnskap og sosiale ferdigheter som alle trenger for å fungere i samfunnet vårt. Skolen i Beiarn skal være preget av kvalitet, omsorg, respekt, samarbeid, trivsel, og medansvar. Ordensreglementet er et virkemiddel for å nå denne målsettingen og for å sikre at skolesamfunnet skal være en lærings- og arbeidsplass der alle trives og får muligheten til å gjøre en god jobb. Ordensreglementet er med på å danne grunnlag for vurdering av orden og oppførsel.

§ 2. Virkeområde 

Ordensreglementet omfatter skolen, kulturskolen og all aktivitet i skolens regi. Reglementet kan ikke fravikes. I tillegg kan skolen lage utfyllende trivselsregler tilpasset skolens behov. Rektor fastsetter disse etter høring i skolens ulike organer. Ordensreglementet gjelder for alle aktiviteter, herunder også ved aktiviteter på nett og sosiale medier, i skolens regi. Ordensreglementet gjelder også skoleveien, inkludert skoleskyss.

§ 3. Organisering av skoledemokratiet. Ved Beiarn barne- og ungdomsskole skal følgende organer være etablert:

  • Elevråd velges ved oppstarten av hvert skoleår
  • Skolens samarbeidsutvalg (SU) re-etableres hvert skoleår.
  • Foreldrenes arbeidsutvalg etableres av foreldrene i årsmøte til FAU hvert år.

Elevene og foreldrene skal være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere arbeidet med å fastsette skoleregler i elevrådet og i FAU. Skolereglene vedtas i Skolens samarbeidsutvalg (SU)

§ 4. Orden og § 5. Oppførsel, fremgår i Skolens trivsels- og ordensreglement.


Trivsels- og ordensreglement for  
Beiarn barne- og ungdomsskole 

 

«Vi skal gi den oppvoksende slekt et utgangspunkt, 
som setter den i stand til å følge sine drømmer» 

Verdiord: Nysgjerrig – Respekt - Begeistring 

 

Hensyn, omtanke og respekt 
Vi er alle verdifulle mennesker, selv om vi ser forskjellig ut og har ulike tanker og meninger. 
Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg. 

Derfor skal: 

  • Elever og voksne vise respekt for hverandre 
  • Vi gjøre vårt beste for å skape orden og arbeidsro 
  • Vi aldri gjøre narr av, erte, plage eller mobbe noen. 
  • Vi skal ikke banne, og er høflige og hensynsfull i ordbruk og væremåte 
  • Vi lytte til andres meninger 
  • Vi følge klassens regler 
  • Elevene aktivt delta i arbeid med å påse at alle har det bra 

 Samarbeid og medansvar  
Vi vil ta ansvar for oss selv og andre. Vi er sammen om ansvaret for skoledagen og har et felles ansvar for at vi lærer noe. 

 Derfor skal vi: 

  • Melde fra til en voksen når noen blir ertet eller plaget 
  • Ha med oss det vi trenger for å få utbytte av opplæringen 
  • Møte presis til timene 
  • Holde skoleområdet rent og ryddig 
  • Ta godt vare på egne og andres eiendeler 
  • Mobiltelefonene oppbevares i «Mobilhotell» gjennom skoledagen. 
  • Ikke ta med gjenstander som kan gjøre skade eller forstyrre undervisningen.  
  • Ikke benytte mobiltelefon på skolen 

 Helse, miljø og sikkerhet    
Vi vil ta vare på oss selv og andre 

Derfor skal vi: 

  • Bruke vi hjelm når vi sykler 
  • Sykle i sykkel-løypa 
  • Bruke hjelm når vi benytter sparkesykkel og rulleskøyter 
  • Ta av oss uteklær og sko i gangen før vi går til time 
  • Bare spise godteri ved spesielle anledninger og etter avtale med en voksen. 
  • Ikke bruke tobakk eller rusmidler 
  • Oppholde oss innenfor skolens område!! 

§ 6. Tiltak ved brudd på skolereglene
Brudd på ordensreglene kan medføre følgende tiltak: 

Mindre alvorlige refselsestiltak

  1. Muntlig irettesettelse.
  2. Samtale med lærer og administrasjon 
  3. Muntlig melding til foreldre/foresatte. 
  4. Skriftlig melding til foreldre/foresatte. 
  5. Pålegg om oppgaver for å rette opp skade de har påført skolens eiendom eller eiendeler (rydde søppel, fjerne tagging, vaske o.l.) 
  6. Beskjed om å møte utenom ordinær undervisningstid 
  7. Møte med foresatte, lærer og eventuelt administrasjon.Alvorlige refselsestiltak – enkeltvedtak jfr forvaltningslovens § 2 
     
  8. Midlertidig eller permanent endring av gruppetilhørighet. Foreldre/foresatte informeres.
  9. Individuelt undervisningsopplegg.
  10. Skolebytte Før alvorlige refselsestiltak iverksettes, har eleven krav på å forklare seg muntlig overfor den/de som skal fatte vedtaket. Eleven har i møte med skolen rett til å ta med seg en eller flere person(er). For barn under 15 år skal alltid foresatte inkluderes
     

Ved bruk av vold og/eller trusler, særlig provoserende adferd eller andre grove brudd på ordensreglementet, kan elever på 8.-10. klassetrinn vises bort fra undervisningen i inntil tre dager. Elever på 1.-7. klassetrinn kan vises bort fra undervisningen for enkelttimer og resten av dagen. Lærer selv kan bortvise elever fra undervisningsøkta avgrenset til 2 klokketimer, men eleven skal være under forsvarlig tilsyn. 

Rektor selv vedtar bortvisning fra skolen etter å ha rådført seg med lærerne til eleven. Før det blir gjort vedtak, skal en ha vurdert å bruke andre hjelpe- eller refselsestiltak. Eleven skal gis mulighet til å forklare seg muntlig. Foreldre/foresatte til elevene skal varsles før bortvisning iverksettes for resten av dagen på 1.-7. klassetrinn, og før bortvisning for hele dager på 8.-10. klassetrinn. Bortvisning er et enkeltvedtak jfr forvaltningslovens § 2

Straffbare forhold 
Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, skal skolen be om politiets bistand til å gjennomføre kontroll eller andre tiltak. Dette gjelder forhold som tyveri, skadeverk, vold, trusler, tvang, narkotika, rasistiske utsagn og handlinger, seksuell trakassering, sjikane på grunn av religion eller livssyn og lignende. Elevens foreldre/foresatte skal så vidt mulig varsles muntlig samtidig som politiet anmodes om bistand. Foreldre/foresatte skal uansett varsles skriftlig om at det er søkt om politiets bistand. Straffbare forhold skal anmeldes til politiet. Dersom den fornærmede er en elev, avgjør eleven/foreldre/foresatte om forholdet skal anmelde

Farlige gjenstander 
Det er ikke tillatt å ta med eller bære kniv, våpen eller andre gjenstander som kan skade en selv eller andre. Unntak er til bruk på tur eller i undervisningssammenheng etter avtale

Rusmidler 
Det er forbudt å være ruset, bruke, oppbevare, omsette eller være i besittelse av tobakk (snus/skrå), alkohol, narkotika eller andre rusmidler. 

Trygt skolemiljø
Mobbing, trakassering og annen krenkende atferd skal ikke aksepteres iskolen. I henhold til opplæringslovens § 9a har alle elever i grunnskolen en individuell rett til ikke å bli utsatt for krenkende ord eller handlinger som mobbing, vold, diskriminering, rasisme eller utestenging. Kommunen skal sørge for at ingen diskrimineres eller trakasseres på vegne av dets foreldres eller verges rase, farge, kjønn, språk, religion, politiske eller annen oppfatning, nasjonale, etniske eller sosiale opprinnelse, eiendom, funksjonshemming eller annen status.

Erstatningsansvar
Ved bevisst skade eller skadeverk på skolens eiendom og utstyr kan eleven, i tillegg til å bli ilagt sanksjoner etter reglementet her, også bli erstatningsansvarlig, jf. skadeserstatningslovens § 1-1. Foreldre er erstatningsansvarlige etter skadeserstatningslovens § 1-2. Skolen skal også reagere dersom elever ødelegger andre elevers eller ansattes eiendeler.

 § 7. Elevenes rettigheter 
Elevene har rett til: 

  • at alle behandler deg på en ordentlig måte 
  • at andre viser deg respekt og lar dine eiendeler være ifred 
  • å være fri for fysisk, psykisk og verbal plaging/mobbing
  • å få et godt lærings- og skolemiljø
  • at lærere og ansatte griper inn og reagerer mot mobbing 
  • å si det du mener og bli tatt på alvor når du tar opp saker.

 § 8. Elevenes plikter

Elevene har plikt til å:

  • ikke forlate skolens eiendom uten avtale med skolen 
  • behandle andre på en ordentlig måte
  • vise andre respekt og la deres og skolens eiendeler være i fred 
  • ikke plage, sjikanere eller mobbe noen, hverken fysisk, psykisk eller verbalt 
  • arbeide for et godt lærings- og skolemiljø.

  §9. Saksbehandling

Saksbehandling ved brudd på ordensreglementet følger reglene i opplæringsloven, samt saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven, herunder kap. III – kap. VI ved enkeltvedtak. 

§ 11. Ikraftsetting

Forskriften trer i kraft straks etter vedtak i ………., den……….2024