Bekymringen er i høyeste grad reell. Kriminelle vil gjøre hva de kan for å få deg til å trykke på lenken. De ønsker for eksempel at du havner på et nettsted de kontrollerer eller at du får installert kode som gir dem tilgang til informasjon på din datamaskin. Når viruset først er nedlastet kan det stikke av med dataene dine, angripe våre nettverk og kritiske servere i kommunen eller sende et stort antall tekstmeldinger eller eposter for å bidra til raskest mulig spredning av viruset. 
Slik kan en Svindel -SMS se ut; 
 
vips_svindel.png
  • Har du fått en e-post eller SMS du synes ser mistenkelig ut?
  • Lurer du på hvordan du kan skille en reell e-post fra en falsk?

Her gir vi deg noen tips om hva du bør gjøre når du får en suspekt e-post eller SMS, og mulighet til å melde inn opplevde svindelforsøk til vår IT-avdeling. 

Ta deg god tid når du leser e-post eller SMS 

  • Stopp - Tenk - Sjekk.
  • Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen?

Sjekk avsenderadressen på e-post 

  • I mange tilfeller vil du kunne avsløre svindel ved å se at avsenderadressen ser useriøs ut.
  • Er den feilstavet, eller slutter på .com eller telenor.ru (eller andre land) i stedet for .no?

Ikke klikk på lenken eller vedlegg 

  • Blir du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegg.
  • Besøk istedenfor den offisielle nettsiden fra avsenderen ved å skrive inn adressen i nettleseren. Om innholdet er reelt, vil du som regel finne samme informasjon der.

Ikke oppgi sensitive opplysninger 

  • Ikke oppgi sensitiv informasjon, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker du er usikker på.
  • Gå gjerne inn på nettsiden direkte i din nettleser (f.eks gå direkte inn på telenor.no, ikke via lenken i SMS/e-post)
E- post og SMS om faktura eller refusjon
  • Undersøk om du faktisk har krav på refusjon eller om du har en ubetalt faktura.
  • Besøk nettbanken og se om du faktisk er belastet to ganger eller om det ligger en ubetalt faktura der.

Se nøye på språket og innholdet 

  • Ofte vil det være skrivefeil i e-posten eller SMS-en, det er skrevet på en truende måte og har et rotete design.
  • Selv om språket i falske e-poster har blitt bedre og bedre, bærer det ofte preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate.

Diskuter med IT-avdelingen om du fortsatt er i tvil 

  • Ring en kollega på IT eller send en forespørsel via it-support@beiarn.kommune.no
  • Informer om innholdet i e-posten og den mistanken du har til at denne inneholder en trussel. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig og er viktig for IT for å kartlegge eventuelle nye trusler mot våre system..

Her kan du se på en kort instruksjonsvideo fra Telenor som gir deg praktisk gjennomgang av hvordan du kan avsløre falske meldinger; 
https://youtu.be/94IJeGI5QTg 

Hilsen IT-avdelingen i Beiarn kommune