§ 1 KOMMUNESTYRETS VIRKEOMRÅDE
Dette reglementet er lokalt vedtatt i medhold av kommunelovens § 11-12. Etter lokalvalg skal folkevalgte i Beiarn tilbys delatakelse i KS Folkevalgtprogram. På folkevalgtprogrammet skal fokus rettes på rettigheter og plikter til folkevalgte, herunder praktisk oppfølging av kommunelovens bestemmelser.
Dette regelementet skal til enhver tid ses sammen med kommunelovens bestemmelser, viktige sider av forvaltningsloven og Beiarn kommunes til enhver tid gjeldende delegeringsreglement.
Kommunestyret er kommunens øverste organ og fatter beslutning i alle saker som ikke kommunestyret selv har delegert til andre organ.
Kommunestyret skal alltid selv vedta kommuneplan, økonomiplan og årsbudsjett og årsoppgjør slik loven bestemmer. Kommunestyret tar hånd om alle saker av prinsipiell og/eller særlig viktighet, innenfor de grenser som lovgivningen setter.
Kommunestyret har det øverste tilsyn med kommunens forvaltning. Tilsynsplikten omfatter alle sider ved kommunens virksomhet. Kommunestyret skal se til at virksomheten drives i samsvar med gjeldende bestemmelser i lover og forskrifter, kommunale reglementer og vedtekter og ellers de vedtak som organet selv fatter. Til å bistå kommunestyret i dette har Kontrollutvalget et lovbestemt ansvar.
§ 2 VALG
Kommunestyret skal som første sak i det konstituerende møtet ta stilling til om valget er godkjent, kfr valgloven § 15-2, første ledd og § 15-3, første ledd. På samme møte velges minimum formannskap, ordfører, varaordfører og Kontrollutvalg, kfr. Kommunelovens §§ 5-6 og 7-1.
Kommunestyret velger en valgnemnd som skal:
- Legge fram for kommunestyret forslag om valg av representanter til kommunens faste utvalg.
- Legge fram forslag til andre valg som forestas av kommunestyret.
§ 3 FORBEREDELSE AV SAKER FOR KOMMUNESTYRET
Kommunedirektøren (Beiarn bruker ennå benevnelsen rådmann) sørger for av saker som skal behandles av kommunestyret er forberedt og forsvarlig utredet i samsvar med de lover som måtte være aktuelle i den enkelte sak og i henhold til kommunelovens bestemmelser. Rådmannens utredningsplikt presisert i kommunelovens kapittel 13.
Formannskapet avgir innstilling til kommunestyret i sak om årsbudsjett, økonomiplan, kommuneplanens samfunnsdel samt årsoppgjør og alle saker av prinsipiell eller økonomisk vesentlig betydning. Plan og driftsutvalget avgir innstilling i øvrige saker i henhold til delegasjonsreglementets bestemmelser. Det skal tilstrebes at dobbel innstilling unngås.
Valgnemnda og kontrollutvalget gis en selvstendig rett til å fremlegge saker for avgjørelse i kommunestyret. For øvrig vises til kommunelovens bestemmelser om lovlighetskontroll og om innbyggermedvirkning.
§ 4 INNKALLING – DOKUMENTER
I det etterfølgende gjelder reglene alle råd og utvalg oppnevnt av kommunestyret, selv om bare begrepet kommunestyre benyttes.
Kommunestyret fastsetter tid og sted for sine møter. Ordfører/leder av utvalg kaller sammen kommunestyret i henhold til fastsatt møteplan vedtatt av kommunestyret i egen sak, og ellers når ordføreren selv finner det påkrevd eller når minimum en tredel av kommunestyrets faste medlemmer krever det. For øvrig skal kommunestyret innkalles etter Kontrollutvalgets anmodning.
Ordføreren setter opp saksliste og sender innkalling til hver representant av kommunestyret og de vararepresentanter som på innkallingstidspunktet vet skal møte. Innkallingen sendes også til minimum en firedel av vararepresentantene for hver liste, men alltid minst to.
Innkalling til representanter og de vararepresentanter som skal møte, skal inneholde oversikt over de saker som skal behandles. Saksliste og dokumenter skal foreligge senest 6 dager før kommunestyrets åpning.
Ordføreren/leder av utvalg utferdiger kunngjøring om kommunestyrets møter i kommunens digitale løsning. Kunngjøringen skal inneholde opplysninger om tid og sted for kommunestyrets åpning og opplysninger, samt de saker som står på sakslista. Innkallingen kunngjøres ovenfor møtemedlemmene i henhold til de krav som settes til møteoffentlighet i kommunelovens §§ 11-3, ref også 11-5.
Samtidig som innkallingen kunngjøres, legges kopi av kommunestyrets dokumenter ut til ettersyn i de digitale plattformer kommunen til enhver tid benytter. Dette gjelder ikke dokumenter som er unntatt fra offentligheten, hjemlet i lov.
Ved ettersendelse av saker oppdateres møtemedlemmenes plattform og de publikumsvennlige plattformer samtidig.
§ 5 MØTEPLIKT, FORFALL, VARAREPRESENTANTER
Kommunestyrets representanter plikter å møte med mindre det foreligger gyldig forfall. En representant eller en innkalt vararepresentant som ikke kan møte i kommunestyret på grunn av gyldig forfall, skal uten opphold melde dette til ordføreren eller leder av utvalget og begrunne sitt forfall. Dersom ordfører godkjenner forfallet, skal vararepresentant innkalles. Når en representant må fratre som inhabil i en sak som skal behandles på møtet, skal ordfører/utvalgsleder i alminnelighet innkalle vararepresentant.
Ordføreren/utvalgsleder organiserer behandlingen av forfallsmeldinger og innkalling av vararepresentanter på en smidig måte slik at det praktiske arbeidet gjøres av servicetorget. God kommunikasjon mellom ordfører/leder av utvalget og møtesekretær skal tilstrebes slik at møteplikten og møteretten oppfylles i henhold til kommunelovens §§ 8-1 tom. 8-3.
§ 6 INHABILITET
En representant er selv ansvarlig for å meddele om eventuell inhabilitet og for å orientere ordfører/møteleder i god tid på forhånd. Habilitetsreglene finnes i Forvaltningslovens kapittel 6, samt i kommunelovens § 11-2, ref også forvaltningslovens kapittel 2, samt også forvaltningslovens §28 ved klagebehandling.
En representant er inhabil når vedkommende:
- selv er part i saken
- har slektskapsforhold eller andre nære forbindelser til en part i saken
- i egenskap av sitt ansettelsesforhold i kommunen på noe tidspunkt har deltatt i forberedelse til saken. Dette gjelder ikke årsbudsjett, økonomiplan eller kommuneplan.
- er leder eller har ledende stilling i bedrift eller organisasjon som er part i saken.
- Ellers kan en tjenestemann erklære seg selv/bli erklært innhabil når det foreligger andre særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til kommunestyret eller representantens upartiskhet. Dette ref. forvaltningslovens § 6, andre ledd.
Kommunestyret/utvalget avgjør om representanten er inhabil eller ikke, jf. § 8.
For mer utfyllende bestemmelser vises til forvaltningslovens kap. II, samt til kommunelovens bestemmelser i §11.
Ethevert medlem skal selv sette seg inn i betydningen av disse reglene og det ansvaret som tilligger. Å ikke medvirke til at habiliten blir vurdert innebærer full aksept for at tjenestemannen (både ansatte og politikere) er å anse som habile. Når habiliteten er vurdert forholder alle seg lojalt til vedtaket. Enhver vurdering av habiliteten knytter seg til den aktuelle saken som er reist.
Det er ikke anledning til å melde seg innhabil fordi saken kan medføre personlig ubehag eller på annen måte være belastende.
§ 7 MØTELEDELSE. ÅPNE ELLER LUKKEDE DØRER. - TAUSHETSPLIKT
Møtet ledes av ordfører/utvalgsleder eller varaordføreren/nestlederen. Dersom begge har forfall, velges en særskilt setteordfører ved flertallsvalg. Det kan også velges settevaraordfører.
Møtene holdes for åpne dører. Kommunestyret kan vedta at en sak skal behandles for lukkede dører når særlig hensyn tilsier det og vilkårene etter kommuneloven § 11-5 er oppfylt. Forhandlinger om lukking foregår for lukkede dører hvis møtelederen krever det, eller kommunestyret vedtar det. En avstemming om eventuelt lukket møte holdes i åpent møte.
Vedtar kommunestyret å behandle en sak for lukkede dører, plikter kommunestyrets representanter, kommunale tjenestemenn og andre som måtte være tilstede å bevare taushet om forhandlingene. Taushetsplikten gjelder såfremt ikke annet måtte bli bestemt.
Ordføreren skal sørge for å opprettholde god orden i møtesalen. Ordføreren skal således se til at talerne ikke blir avbrutt eller forstyrret. Hvis tilhørerne ved meningsytringer eller på annen måte forstyrrer forhandlingene eller for øvrig opptrer på en måte som strider mot god orden, kan ordføreren vise ut vedkommende tilhører.
§ 8 ÅPNING AV MØTER
Kommunestyret settes når ordføreren har bestemt det i henhold til reglementets § 4.
Ved møtets åpning foretas navneopprop. Ordfører redegjør for innmeldte forfall.
Er det minste lovlige antall til stede, erklærer ordføreren møtet satt. Kommunestyret kan etter kommunelovens § 11-9 bare treffe vedtak hvis halvparten av medlemmene har vært tilstede under forhandlingene og avgitt stemme i vedkommende sak.
Når kommunestyrets møte er satt kan ikke noen representanter forlate møtet uten innvilget permisjon fra ordfører. Det forutsettes at kommunestyrerepresentanter innretter seg etter møteinnkallingens eventuelt satte sluttidspunkt, og at det skal tungtveiende grunner til for å innvilge permisjon. Representanter og vararepresentanter som møter etter oppropet, melder seg til ordføreren før de tar sete.
Ordføreren tar opp til behandling innkallingen og saklista. Etter eventuell debatt tas de opp til avstemning for godkjenning.
Ved møtets begynnelse spør ordføreren om noen av kommunestyrets representanter erklærer seg inhabile i noen av sakene som skal behandles i møtet. Er en representant i tvil om sin eller andre representanters habilitet i en sak, legges spørsmålet frem for kommunestyret til avgjørelse, jfr. § 6.
Eventuelle orienteringer, tematimer og lignende er ikke en del av sakskartet eller en del av saksutredningen og således ikke en del av selve møtet.
§ 9 SAK SOM ER TATT OPP TIL BEHANDLING. SAK SOM IKKE STÅR PÅ SAKSLISTEN.
Er en sak oppe til behandling, kan kommunestyret ikke heves før saken er avgjort ved avstemning, eller kommunestyret har vedtatt å utsette behandlingen. Kommunestyret kan med alminnelig flertall vedta å utsette realitetsbehandlingen av en sak eller avvise en sak som står på saklisten.
Kommunestyret kan behandle saker, uttalelser og resolusjoner som ikke er nevnt i saklisten. Disse må senest tas opp under behandling av saklisten. Ordføreren eller en tredel av representantene i kommunestyret kan bestemme at en slik sak ikke skal behandles i pågående møte. Med alminnelig flertall kan slik sak avvises. Kommunedirektørens utredningsplikt gjelder i alle saker.
§ 10 ORDNING AV DEBATTEN. TALERNES REKKEFØLGE
Ordføreren leser opp sakens tittel og nummer. Saksordfører redegjør for innstilling i saken.
Ordføreren spør om noen vil ha ordet. Ber flere om ordet samtidig, avgjør ordføreren rekkefølgen mellom dem.
Ordfører/utvalgsleder kan be kommunedirektøren redegjøre kort for detaljer i saken, men kommunedirektøren skal ellers avstå fra å delta i debatten og kun besvare eventuelle spørsmål.
I ordskiftet bør ingen ha ordet mer enn to ganger, dog slik at talerne med tillatelse fra ordføreren kan få ordet til saksopplysning, korreksjon eller oppklaring av misforståelse.
Ordføreren kan tillate replikkordskifte. For replikker og svar er taletiden begrenset til to minutter. Replikkordskiftet bør normalt ikke overstige ti minutter totalt. I et replikkordskifte kan kun taler få ordet mer enn en gang. Ordføreren kan gi taler anledning til et kort avsluttende innlegg.
Replikkordskifte kan ikke finne sted etter at strek er satt for inntegning av nye taler på talerlisten eller etter at taletiden er begrenset.
Ber en representant om ordet til forretningsorden skal vedkommende få ordet med det samme. Slikt innlegg skal være kort og bare dreie seg om sakens behandling i forhold til dette reglement.
§ 11 ORDSKIFTE
Taleren skal rette sine ord til ordføreren, ikke til forsamlingen, radiolyttere eller tilhørere i et streamet møte. Taleren skal holde seg nøye til den sak eller den del av saken som ordskiftet gjelder. Ordføreren skal se til at det blir gjort.
Forsamlingen eller andre må ikke krenkes i ord eller handling. Upassende eller fornærmende adferd eller tale er ikke tillatt.
Overtrer noen reglementets ordensbestemmelser, påtaler ordføreren dette. Retter taleren seg likevel ikke etter reglementet, kan ordfører frata vedkommende ordet eller ved avstemning la forsamlingen avgjøre om vedkommende skal stenges ute fra resten av møtet.
§ 12 ORDFØRERENS STILLING UNDER ORDSKIFTET
Ordføreren må ikke avbryte noen som har ordet, med mindre det skjer for å opprettholde de bestemmelser som er gitt i reglementet, eller for å oppklare misforståelse fra talerens side.
Vil ordføreren delta i ordskiftet, overlates ledelsen av forhandlingene til varaordføreren, jfr. §7.
§ 13 AVGRENSNING OG AVSLUTNING AV ORDSKIFTET
Før ordskiftet i en sak er begynt og mens ordskiftet pågår, kan kommunestyret vedta at taletiden skal begrenses. Kommunestyret kan vedta at det settes strek for inntegning av nye talere.
§ 14 FORSLAG TIL VEDTAK
Forslag framsatt i møte, kan fremsettes av kommunestyrets medlemmer og varamedlemmer som deltar i møtet. Rådmannen kan også fremme forslag.
Forslag skal leveres skriftlig og i undertegnet stand til ordføreren. Dette gjøres ved bruk av kommunens digitale møtebok eller til møtesekretær for innskriving i den digitale møteboka.
Forslag må settes fram før det blir vedtatt begrensning av taletiden eller strek blir satt for inntegning av nye talere.
§ 15 SAK TAS OPP TIL AVSTEMNING
Når ordskiftet er slutt, tar ordføreren saken opp til avstemning. Etter at saken er tatt opp til avstemning, skal det ikke være ordskifte eller fremsettes nytt forslag.
Representantene har stemmeplikt. Bare de representanter som er til stede i salen i det øyeblikk saken tas opp til avstemning har rett til å stemme. Representantene kan ikke forlate sine plasser før avstemningen er avsluttet. Ved skriftlige avstemninger kan det stemmes blankt.
Er saken delt opp, eller det skal stemmes over flere forslag, fremsetter møtelederen forslag om rekkefølgen av stemmegivningen. Ordskifte skal kun omhandle avstemningsspørsmålet.
Er det ved valg framsatt alternative forslag på kandidater, og ingen av disse får flertall ved første gangs avstemning, stemmes det deretter mellom de to forslag som fikk flest stemmer ved denne. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møtelederens stemme avgjørende.
Ved valg skal det være skriftlig avstemning hvis et medlem krever det.
Før endelig avstemning i en sak kan forsamlingen vedta prøveavstemning.
§ 16 STEMMEMÅTEN
Avstemningen iverksettes på èn av disse måtene:
- Ved stilltiende bruk av stemmegivning i elektronisk møtebok.
- Ved håndsopprekning når det avholdes prøveavstemming. Når ordføreren bestemmer det, eller en representant krever det, holdes kontravotering.
- Ved stemmesedler uten underskrift når en representant krever det. Denne avstemmings¬måten kan kun brukes ved valg. To medlemmer som ordføreren oppnevner til det, teller opp stemmene.
§ 17 INTERPELLASJONER, SKRIFTLIGE OG MUNTLIGE SPØRSMÅL
Hver kommunestyrerepresentant kan fremme interpellasjoner i kommunestyret eller rette skriftlige spørsmål til ordføreren om saker som ikke er ført opp på saksliste.
Interpellasjoner er forespørsler som har prinsipiell interesse eller inneholder forslag om vedtak.
Skriftlige spørsmål er enkle forespørsler som det kan gis avklarende svar på.
Interpellasjoner og spørsmål kan bare omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under kommunestyrets virkeområde. De kan ikke omhandle en sak som er til behandling eller under forberedelse til behandling i kommunestyrets neste møte. Dette skal ikke forhindre spørsmål om framdrift i saken.
- Interpellasjoner skal være ordføreren i hende senest en uke før kommunestyret åpnes. Taletiden ved behandling av en interpellasjon er avgrenset til fem minutter for interpellanten og for den som svarer på interpellasjonen. Det gis i tillegg anledning til inntil 20 minutters debatt i forbindelse med interpellasjonen. I spesielle tilfeller og når ordfører aksepterer det kan kommunestyret vedta å forlenge debatten. Taletiden under slik debatt settes til inntil tre minutter pr. innlegg. Med unntak for interpellanten og den som svarer kan ingen ha ordet mer enn èn gang.
Interpellanten har adgang til å fremme et forslag til vedtak om oversendelse av interpellasjonen til ordføreren for videre utredning. Kommunestyret skal ha tilbakemelding innen 3 mnd. om status i saken. Blir det fremmet andre forslag til vedtak i forbindelse med interpellasjonen, kommer reglene i § 9 til anvendelse.
- Skriftlige spørsmål må være ordføreren i hende to dager før kommunestyrets åpning. Et spørsmål, og svaret på dette skal være kort, konkret og begrenset til tre minutter.
Spørsmålsstilleren referer selv spørsmålet fra talerstolen. Debatt er ikke tillatt, men spørsmålsstilleren har rett til å stille et tilleggsspørsmål. Tilleggsspørsmål og svar kan ikke overstige to minutter. Det er ikke anledning til å fremsette forslag til vedtak.
- Muntlige spørsmål kan stilles under møtet. Ordføreren bestemmer om og når spørsmål kan stilles. Spørreren kan ikke forvente å få utfyllende svar i møtet.
- Interpellasjoner og spørsmål skal behandles før saklisten behandles.
§18 ÅPEN SPØRRERUNDE.
- Det kan gjennomføres inntil 30 min offentlig spørretime umiddelbart før kommunestyrets ordinære saksbehandling starter.
- Alle innbyggere i kommunen kan stille spørsmål.
Spørsmålene må være forelagt ordføreren skriftlig senest tre dager før møtet.
- Spørsmålene leses av spørsmålsstilleren. Ordføreren avgjør om han selv, rådmannen eller noen av han medarbeidere svarer. Spørsmålsstilleren gis anledning til å kommentere svaret.
- Spørsmålene må gjelde kommunale forhold og være av allmenn interesse for kommunens innbyggere. Personlige saker, og saker som etter loven behandles for stengte dører, kan ikke tas opp.
§ 19 DEPUTASJONER/ORIENTERINGER
Utsendinger fra foreninger, grupper eller lignende kan be om å få møte for kommunestyret eller et utvalg av kommunestyrets medlemmer og redegjøre for en sak på kommunestyrets saksliste. Slik anmodning må foreligge senest en uke før kommunestyret settes, og skal rettes til ordføreren. Kommunestyret avgjør om utsendingene skal få ordet.
§ 20 FØRING AV MØTEPROTOKOLL – MØTETS SLUTT
Kommunestyret fører møteprotokoll.
I protokollen føres opplysninger om innkallingen, møtested og tid, møtende representanter, forfall og møtende vararepresentanter. Av protokollen skal fremgå framsatte forslag, avstemningsresultat med partitilhørighet og kommunestyrets vedtak. Kommunestyret avgjør om protokolltilførsel skal tillates.
Protokollen tas opp til godkjenning som egen sak i neste møte. Det velges to representanter som skal underskrive protokollen sammen med møteleder. Om ikke annet fremkommer gjelder vedtak fra det tidspunktet avgjørelsen tas av kommunestyret. Godkjenning av protokollen gis således ingen oppsettende virkning, men det er likefullt en viktig beslutning for de som skriver under protokollen og utvalget selv å skrive under/godkjenne protokollen.
§ 21 LOVLIGHETSKONTROLL
Tre eller flere medlemmer av kommunestyret kan sammen bringe en avgjørelse truffet av folkevalgt organ eller den kommunale administrasjon inn for departementet (Fylkesmannen) til lovlighetskontroll, jfr. kommuneloven §§ 27-1 – 27.4.
§ 22 FRAVIKELSE
Dette reglementet kan i enkelte tilfelle fravikes, men da ved eget vedtak i kommunestyret.